- Google’s plannen om ‘cookies’ te vervangen waarmee bezoekers van sites worden gevolgd in de browser Chrome, stuit nog steeds op weerstand.
- Twee bedrijven voor advertentietechnologie melden dat ze grote risico’s zien voor de omzet van uitgevers zien met Google’s Privacy Sandbox.
- Google heeft aangegeven vanaf 2025 cookies in Chrome te willen vervangen.
- Lees ook: Google toont opnieuw hoe machtig het is op de markt voor online advertenties met uitstel van schrappen cookies
Google loopt nog steeds tegen weerstand aan, als het gaat over plannen om zogenoemde ‘cookies’ te vervangen waarmee gebruikers van sites worden gevolgd in de Chrome-browser.
Opnieuw laten bedrijven die zich specialiseren in advertentietechnologie, weten dat ze denken dat Google’s Privacy Sandbox, de vervanger van de cookies, niet klaar is voor gebruik. Dit gebeurde eerder ook al, waardoor Google de invoering van de plannen meerdere keren heeft uitgesteld. De deadline ligt nu begin 2025.
De Privacy Sandbox moet voor adverteerders dezelfde mogelijkheden bieden als cookies nu doen, maar dan zonder inbreuk te maken op de privacy van de gebruiker.